Mijn Blog

Corona-maatregelen beu?

Heerlijk (samen) tot rust komen met een Alohi ontspanningsles!

Misschien moet je dan eens één van onze Alohi lesjes proberen, die we in deze blog speciaal voor jullie hebben uitgeschreven.

Het zijn 6 opeenvolgende, speelse oefeningetjes voor meer positiviteit en ontspanning.

De volgende 6 stappen zullen jullie op weg helpen om meer te gaan stralen (want dat betekent Alohi in het Hawaiiaans 😉 )

Ontlaad – Yoga – Massage – ademhaling – positief babbeltje – Mindfulness

Hieronder start de uitleg van de stappen.

Veel plezier!

Ontlaad - Yoga - Massage -
ademhaling - positief babbeltje - Mindfulness

Thema

“Stomme corona!”

De oefeningetjes zijn zo gemaakt voor 1 kind tussen 4 en 10 jaar en 1 ouder. Maar mits je eigen creativiteit kan je het hervormen naar een jongere of oudere leeftijd en/of meerdere kinderen.

De tijdsduur is ongeveer 30 à 40 minuten.

Benodigdheden:

Tip: print deze les uit, bereid ze een klein beetje voor en hou het papier bij de hand.

Stap 1

Ontlaad

Stop de band ronde

Eén van jullie zet een muziekje op (bijvoorbeeld Corona na na van Rucka Rucka). Jullie lopen in de huiskamer als dansend in het rond en wanneer één iemand de muziek op pauze zet doen jullie een virus-monster na. Ziet het er stekelig uit, schattig of gevaarlijk, of net onzichtbaar of groot? Ga zo een paar keer door. Misschien zijn er wel verschillende vormen van virus-monsters? Zorg er voornamelijk voor dat je goed ontlaad tijdens het bewegen tussendoor: lach, dans, spring, schud, loop, huppel alles eruit!!

Magische gedachtekracht

Ga tegenover van elkaar zitten in kleermakerszit: leg jullie handen met de handpalmen op elkaar. Jullie gaan liefde, plezier of positiviteit uitsturen naar elkaar. Want dat is wat we éxtra nodig hebben door de stomme corona maatregelen! Dit wil zeggen dat de ene 1 van deze 3 woorden kiest in gedachten en hij/zij gaat dit woord verzenden naar de ander door het herhaaldelijk op te zeggen in zichzelf. Kijk elkaar ondertussen in de ogen. De ander mag voelen wat hij aan het ontvangen is en mag dan gokken welke van de drie lieve woorden hij/zij denkt dat het was. Draai de rollen nu om.

Stap 2

Yoga

Grote of kleine bacteriën?

Strek je benen en armen breed open en maak een stom coronagezicht erbij. Kijk naar elkaar toe. Maak een klein bolletje naast elkaar en wees een heel stil, klein bolletje zoals een virusje dat onzichtbaar is.

Positiviteitsketting

Ga met jullie gezichten tegenover van elkaar staan met ongeveer 1 meter tussen. Plooi een been naar achteren zodat je jouw voet kan vastpakken met je hand aan dezelfde kant. Buig je bovenlichaam nu naar voren en strek je andere arm naar voren. Neem de hand van de ander vast en beeld jullie in dat jullie -net zoals een elektriciteitsdraad- een positiviteitsketting vormen waar de ene positiefjes doorstuurt naar de ander, en omgekeerd. Blijven staan natuurlijk, en de truc hiervoor is om goed op je ademhaling te letten! Succes!

Stap 3

Massage

Masseer elkaar beurtelings op de rug en verzin een verhaaltje rond ‘stomme corona’ (Een voorbeeldje:

Stap 4

Ademhaling

Blaas je schoon

Hou de vieze bacteriën buiten door alle denkbeeldige virusjes grondig van elkaar af te blazen. Adem eerst heel diep in door je neus ( 3 tellen en houd even vast), blaas dan stevig uit door je mond (3 tellen) en ga zo het lichaam van de ander af om deze helemaal schoon te blazen. Je kan ook – als je dit aankan in huis 🙂 – wat glitters op elkaars armen verspreiden en doen alsof je deze bacteriën van elkaars lichaam blaast. Helemaal schoon!

Weg bacteriemonster!

Neem een balletje bij de hand (pingpongballetje, knikker, tennisbal,..) waar je eventueel een bacteriemonster op hebt getekend. Leg het op de grond of op een tafel en adem nu om de beurt of tezamen heel diep in door je neus (3 tellen) en met een trage, diepe blaas van 3 tellen laat je het bacteriemonstertje zo ver gaan als je kan. Je kan er eventueel een wedstrijdje van maken.

Tip: De achterliggende betekenis van deze stap is dat je zelf, maar vooral jouw kind, een goede ademhaling aanleert om te kunnen toepassen wanneer hij/zij onrustig wordt. Benoem tijdens de oefening dat je je ademhaling áltijd bij de hand hebt, en dat dit soort ademhaling (3 tellen in door de neus en 3 tellen uit door de neus) je overal en altijd weer rustig kan maken.

Stap 5

Positief babbeltje

Neem een getal in gedachte van 1 tot 5 en lees de bijhorende zin 3 maal luidop voor aan jezelf:

Probeer hier met je kind een gesprekje rond te voeren. Wat vinden ze stom aan corona? Hoe zou de zin hen kunnen helpen? Wanneer zouden ze deze kunnen verzinnen? Misschien willen ze hem wel ergens opschrijven en versieren.

Stap 6

Mindfulness

De Wensster

Ga voor de laatste stap ontspannen liggen op je rug en zie dat je het lekker warm hebt.
Stop je bijvoorbeeld onder met een dekentje.
Je kan een rustig muziekje opzetten op de achtergrond.
1 iemand leest onderstaand verhaaltje voor.

“Doe je ogen dicht, wees heel stil en stel je voor dat je midden in de nacht ergens in het gras ligt.
Het gras is zacht en warm en je ruikt de geur van vers gras.
Als je heel stil bent kun je de grassprietjes een beetje horen ritselen.
Het is een warme zomernacht en de lucht is helemaal donker. En terwijl je daar zo ligt, zie je glinsterende stipjes in de lucht.
De sterren vormen allerlei boeiende patronen in de dieppaarse hemel.
Kijk maar eens een poosje naar die sprankelende patronen.
Dan valt je oog op een bepaalde ster. Het is de allergrootste en hij straalt als een schitterende diamant.
Je kunt in die ene stralende ster alle kleuren van de regenboog zien.
Het is de mooiste ster die je ooit gezien hebt.
Glanzend staat hij in de donkere lucht.
Het lijkt wel alsof hij steeds groter wordt, groter en groter, en ook steeds lichter en lichter.
Dit is de Wens-Ster.
Als je hem ziet, mag je alles wensen wat je maar wilt.
Neem maar eens even de tijd om te bedenken wat je zou willen wensen en als je zover bent fluister je de ster jouw geheime wens in.
Het lijkt wel of hij je wens gehoord heeft en hij lacht.
Je voelt je heel blij en tevreden nu de Wens-Ster jouw geheime wens gehoord heeft en je hoopt dat je wens op een dag in vervulling zal gaan.
Blijf heel stil liggen, probeer geen vin te verroeren en kijk eens hoe je je voelt als je wens vervuld zou worden.
En voel dat gevoel maar zolang je wilt…..

Wanneer je er klaar voor mag je rustig met je tenen en vingers wiebelen. Rek jezelf maar eens goed uit.
Draai misschien even op je zij. En zet jezelf dan rustig weer recht. “

– uit De Wensster uit Meditatieverhalen voor kinderen, Relax kids –

Resultaat

Wat is je score?

Dan verwijs ik je graag door naar onze Alohi website waar we tal van wekelijkse (online) alohi lesjes aanbieden voor jouw kind(eren) of jullie samen!

Alohi is het ‘zusje’ van De Talententuin, en ook opgericht door mezelf (Els Lambrechts) – in samenwerking met Lore Coppens van Feel-it.

Ook tijdens onze vakantiekampen staat er elke dag een Alohi les op de planning!

Liefs,

Els

-x-